Aktuelt, The Darkside

1349: Ølbryggere – ikke trendhorer

unnamed

Dette skulle egentlig være et promointervju i forkant av 1349s konsert på Slottsfjellfestivalen. Slik ble det ikke. Rett og slett fordi at Frost var så sen med å besvare spørsmålene at festivalen var long gone. Da han først svarte, sparket han imidlertid skikkelig ifra seg. Du får derfor ikke noe vanlig intervju, men et hoderystende uprofesjonelt lesestykke om øl og dumme spørsmål.

Jeg innrømmer det. 1349-intervjuet var intendert som et hastig stykke latmannsjournalistikk. Du vet… Journalisten mailer over et knippe spørsmål, og lar bandet ”skrive saken selv”. Tross alt, så er det jo slik ting gjøres nå til dags.

1349-trommis, Frost, er imidlertid en herre som verken tolererer ugler i mosen eller slinger i valsen. Hans skarpe tasting gav meg en derfor en oppvekker! Ja, den manet beviselig frem røsten til min gamle journalistikklærer;

”En journalist må jobbe hardt for å holde på leserne. Faller leserne av lasset, har journalisten gjort en dårlig jobb”.

Til ære for Frost og min fordums læremester vil jeg derfor gi deg en fyldigere tekst. Med fare for at du faller av lasset.

TILBAKEBLIKK OG UTDATERTE SPØRSMÅL

Det kom et skip til Bjørgvin i 1349 – med Svartedauden i lasten. 648 år senere ble det dannet et svartmetallsband på Østlandet – og dets navn var 1349.

Jeg skal ikke kjede deg med bandets historie. I stedet vil jeg kort oppsummere det viktigste, slik at du ikke faller av lasset.

Skal man være pinlig korrekt, såddes spiren til 1349 i 1994, men da som forløperen, Hofdingi Myrkra. Gjennom årene har bandet hatt noen utskiftninger, og består i dag av grunnleggerne Ravn (vokal) og Seidemann (bass), samt tilskuddene Archaon (gitar) og Frost (trommer). Sistnevnte spiller også i Satyricon.

Merittlisten deres omfatter seks studioalbum, to demoer, en EP og noen bootlegs. Siste skiva heter Massive Cauldron of Chaos, ble utgitt i fjor og skaffet dem en velfortjent Spellemanns-nominasjon.

Nok om det. Jeg prøver meg på første spørsmål:

Meihell: Massive Cauldron of Chaos har vært ute en stund, dere er hjemme igjen fra turné og har lansert deres eget ølmerke. Hva blir det neste vi kan forvente oss fra 1349?

Frost: Vi er ikke ferdige med MCoC-syklusen enda; den kommer nok til å vare trekvart år til. Men vi skal begynne å jobbe med nytt materiale allerede denne sommeren, og vi har begynt å kjenne litt på hvor vi skal bevege oss musikalsk. Arbeidet med Massive Cauldron åpenbarte et nytt kraftreservoar for oss, og det kommer vi til å gjøre bruk av i den kommende låtskrivingsprosessen.

1349-konserten på Slottsfjell ble avlyst grunnet vær og vind, men siden vi mottok disse svarene da de allerede var utgått på dato, så ”trykker” vi dem likevel. Dette er jo tross alt et hoderystende uprofesjonelt lesestykke.

Meihell: Snart blir det gig på Slottsfjell. Hvordan er det å spille på en sjangerblandet festival kontra rene metal-happenings som Wacken og Inferno?

Frost: For oss handler det om 1349 uansett; ikke om forventninger og ytre omstendigheter. De som har sett 1349 live vet at vi er kompromissløse formidlere av rå, svart og grim energi på scenen, og på godt og vondt er vi fullstendig inne i den verdenen under fremføring. Det skjer definitivt en utveksling mellom band og publikum, men i vårt tilfelle skjer det fullstendig på 1349’s premisser, og det er bare slik det må være gitt den voldsomme naturen til dette bandet.

Meihell: Dere har spilt på Slottsfjell før. Hva er det som bringer dere tilbake?

Frost: Erobringstrang. Og formodentlig det gunstige faktum at festivalen ønsker oss. Vi synes det kjennes veldig riktig å spille på en av de mer profilerte norske festivalene i 2015.

[Teksten fortsetter under bildet.]

1349indie

HINDSIGHT OG DUMME SPØRSMÅL

Hittil har intervjuet gått greit. Det er nå ting begynner å skjære seg.

Meihell: La oss snakke mer om ølet deres… Stadig flere band lanserer sitt eget alkoholmerke. Hvorfor hoppet dere på trenden, og hvorfor ble det øl?

Frost: – Spørsmålet om ‘hvorfor vi hoppet på trenden’ minner stygt om Revolvermagasinets spørsmål til politiker Erik Solheim om det var sant at han hadde sluttet å banke kona. Premisset forutsettes uten diskusjon. Det var nå engang slik at bryggmester Todd Haug fra Minnesota-bryggeriet Surly overvar et 1349-show i St. Paul i 2010, og møtte oss i bandet etterpå. Han likte konserten vår svært godt og fikk greie på at vi i 1349-kollektivt interesserte oss for håndverksøl, så da fikk han blod på tann. Todd ville tilby oss å få brygget vårt eget øl ved hans bryggeri, og vi slo til ettersom vi mente vi kunne gjøre noe seriøst og spennende ut av det. I årene som fulgte vokste en større idé og plan ut av dette, og vi er nå i ferd med å lansere et øl nr. 2 (1349 Pale Ale) internasjonalt, etter å ha vist muskler med vårt første øl (1349 Black Ale). Vi mener alvor med dette prosjektet, og har lagt stor vekt på å lage et hardtslående håndverksprodukt som fortjener å bære logoen vår.

Ja, det var et dumt spørsmål, Frost. Jeg beklager ydmykt, og presiserer i samme slengen at Iron Maiden, Kid Rock, Kiss, Jimmy Eat World, Elbow, Hootie and the Blowfish, Umphrey’s McGee, JJ Grey, Ghost, Mastodon, Julianna Barwick, Frank Turner, Clutch, Bare Naked Ladies, Status Quo og Hanson-brødrene heller ikke har hoppet på noen trend, selv om de har jobbet aktivt for å mekke sin egen øl.

Når det er sagt, så trenger man ikke være en useriøs sau for å hoppe på en trend. Trend = langdistansen i en utvikling, hovedretning, mote, moderne stil (Kilde: Store Norske Leksikon).

Da 1349 og de fleste andre black metal-band ble dannet, hoppet de for eksempel på trenden med svarte klær, dystre tekster og skumle poseringer. Et svartmetallband i rosa sceneantrekk som viser V-tegn på promobilder og skriver tekster om Looney Tunes-djevelen, de ligger derimot langt unna den rådende trenden.

Meihell: I Norge har vi allerede Wongravens «black metal-vin», men er dette landets første svartmetallsøl?

Frost: – «Black metal-vin»? Det er et begrep jeg ikke har vært borti før. Hva skulle noe slikt bety?

Ja, hva skulle noe slikt bety? Jeg tar bort hermetegnet, oversetter til engelsk og googler.

black metal wine

Wongraven-bilder til tross, så er det bare å legge seg langflat, og beklage ens lettvinte sammenkobling av svart musikk og rød vin. Hermetegn til tross. Frost forteller deg hvorfor:

Frost: Satyr jobber med vin i egenskap av å være vininteressert og dessuten vinfaglig utdannet, ikke i egenskap av å være artist. Folk klarer jo å jobbe på flere arenaer samtidig. Det finnes sikkert noen elementer som binder virket som henholdsvis artist og vinmann sammen – dette har jo noe med å forfølge en interesse til det ekstreme å gjøre, det handler om kreativitet og feinschmecker-instinkter – men uansett er det faglig sett to adskilte verdener med særdeles spesifikke kvalitetskrav.

Fair enough. Og når ”Wongravenwines (The wine portfolio of blends made by musician Sigurd «Satyr» Wongraven)” legger ut slike bilder på Instagram, er det tross alt tydelig at det trekkes et skarpt skille mellom vin og musikk. Eller..?

[Teksten fortsetter under bildene.]

instaww

instaww2

Nei, her ble det visst mye vin og Satyricon og lite øl og 1349. Henger du fortsatt med, eller har du falt av lasset?

Uansett. Jeg beklager alle avbrytelsene, og lar Frost fortsette:

Frost: 1349’s øl er en litt annen historie enn Wongravens viner, ettersom våre øl faktisk bærer en bandlogo. Og det er ment å ha signifikans – den logoen betyr at vi som et kollektiv står bak ølet, og at vi i 1349 har bestemt smaksprofilen. I USA har visst dette med band-øl fått et visst omfang, men det foregår stort sett slik at band bare låner bort logoen sin til et bryggeri, hvor bryggeriet tar seg av hele jobben med å utvikle og lage ølet. Vi i 1349 har tenkt og gjort dette annerledes, og derfor tok det også fire år fra idé til ferdig arbeid. Vi har vært nitidige med smaker og nyanser, valgt visuell profil, brukt tid på å utvikle og utvide prosjektet osv. Nesten som å jobbe med et album. Derfor blir også det ferdige brygget vårt eget verk; det får substans og identitet som er 1349’s.

Akkurat som co-bryggerne Iron Maiden, Kid Rock, Kiss, Jimmy Eat World, Elbow, Hootie and the Blowfish, Umphrey’s McGee, JJ Grey, Ghost, Mastodon, Julianna Barwick, Frank Turner, Clutch, Bare Naked Ladies, Status Quo og Hanson-brødrene sine brygg har fått en substans og identitet som er deres, med andre ord.

[Teksten fortsetter under bildet.]

beer1349

Meihell: Det blir vel neppe mer black metal enn svart øl med kaffe og Pesta på etiketten. Kan dere fortelle litt om prosessen med å klekke ut disse kullsvarte ideene?

Frost: Det svarte ølet «1349 Black Ale» var tenkt som et overflødighetshorn av massive smaker som vi liker, og som vi også føler fungerer bra i samspill. Selv har jeg alltid forsøkt å danne meg konkrete smaksforestillinger underveis i prosjektet; uten helt å vite hvordan et ferdig resultat vil bli eller om det i det hele tatt kan gjøres, har jeg fremlagt ideer til bryggmester som så har pønsket seg frem til hvordan smakene kan frembringes. Jeg våknet opp midt på natten en gang etter å ha drømt om en smakskomponent som jeg slet med å sette navn på (eukalyptus, viste det seg å være), så det var tydelig at underbevisstheten ble koblet på i dette arbeidet. Igjen – idéutviklingsprosessen hadde mange paralleller til jobben med å lage et album. Vårt lyse øl «1349 Pale Ale», som vel er ferdig innen dette publiseres, er uttenkt på tilsvarende vis som det svarte. Det har noen elementer som det har til felles med Black Ale’en, men er et lysere, lettere og friskere øl som skal fungere som utmerket tørstedrikk etter et blodslit av et show. Dog kunne det ikke vært et 1349-brygg om det ikke hadde masse edge, og det har det såklart. Selve Aftershow-ølet.

Meihell: Og har dere noen gode historier fra da dere smakte dere frem?

Frost: Hmmmm. Det blir interne greier. Folk har vel snart begynt å falle av lasset nå, tror du ikke?

(Wow!!! Tror han virkelig at folk har holdt ut helt til nå? Jeg bøyer meg i støvet og takker for komplimentet). 😉

TEKST: Vigdis M. 

 

Comments are closed.

Facebook IconTwitter Icon